Konsep Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Pendidikan
Awal Kanak-Kanak boleh merupakan pendidikan bagi kanak-kanak sebelum memasuki
sekolah dan juga dikenali sebagai Prasekolah. Selain itu, pendidikan awal
kanak-kanak juga merupakan perkara penting untuk membentuk corak pembelajaran
masa hadapan yang lebih baik serta seimbang.
Konsep
pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia adalah mengikut dua peringkat
berpandukan umur kanak-kanak:
1)
Taman
Asuhan Kanak-kanak atau Taska untuk kanak-kanak yang bawah 4 tahun.
2)
Prasekolah
atau Tadika untuk kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun.
Tempoh
Perkembangan Awal Kanak-kanak NAEYC(The Natinonal Association for the Education
of Young Children) menyatakan:
a)
Peringkat
awal kanak-kanak menyediakan perkhidmatan kepada kanak-kanak 0-8 tahun.
b)
Program
awal kanak-kanak menyediakan perkhidmatan pendidikan yang disediakan untuk
kanak-kanak 0-8 tahun.
c)
Sekolah
nursery ialah program kanak-kanak berumur 2-3 tahun.
d)
Program
prasekolah diperuntukkan bagi kanak-kanak dari 3-4 tahun
e)
Kindergarden
ialah persediaan ke sekolah rendah untuk kanak-kanak 4-6 tahun.
Berdasarkan
Akta Pendidikan 1996, Pendidikan Prasekolah Di Malaysia dimaksudkan kepada
pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak 4-6 tahun.
Kanak-kanak
dari 0-8 tahun melalui dua tempoh transisi iaitu:
-transisi dari
rumah ke kelas prasekolah
-transisi dari
kelas prasekolah ke tahun satu
Sebenarnya,
Tadika adalah akronim untuk Taman Didikan Kanak-kanak. Jabatan Kemajuan
Masyarakat(KEMAS) dan Jabatan Perpaduan menamakan program awal kanak-kanak
mereka sebagai Taman Bimbingan Kanak-kanak atau pun Tadika secara ringkas.
Oleh itu,
Pendidikan Prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman
pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun sebelum masuk ke Tahun
Satu di sekolah formal.
No comments:
Post a Comment